برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ از کجا شروع کنم؟

آموزش هاي محمد درباره اينفلوئنسر ماركتينگ

برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ از کجا شروع کنم؟

۱۱ بازديد

آیا می‌دانید دیجیتال مارکتینگ چیست؟ عبارتی که در سال‌های اخیر حرف آن همه جا شنیده می‌شود و بر لزوم استفاده از آن تاکید می‌گردد. تا پیش از این همه با واژه بازاریابی آشنا بوده‌اید اما با توجه به گسترش استفاده از فضای آنلاین، بازریابی موثر از حالت سنتی خود خارج شده و به بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است. حالا دیگر اغلب صاحبان کسب‌وکار، با هدف آن‌که مخاطبان را به‌طور هدفمند با برند خود آشنا و از این راه به‌خوبی کسب درآمد کنند، از کمپین دیجیتال مارکتینگ بهره می‌برند. اما آیا با جزییات آن، شیوه یادگیری دیجیتال مارکتینگ به بهترین شکل، در راه دستیابی به موفقیت در کسب‌وکار خود آشنا هستید؟

زیگ زیگلار (یکی از بزرگان عرصه فروش) می‌گوید: «فروش را متوقف کنید. کمک کردن را آغاز کنید.»

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ای از تلاش‌ها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت انجام می‌شود. بازاریابی دیجیتال شامل روش‌های مختلف از جمله بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوایی و بلاگ نویسی و … می‌شود.

 

امروزه، دسترسی به اینترنت کاملا فراگیر شده است. در سه سال اخیر تعداد کاربران جهانی اینترنت 5% افزایش داشته است و  تعداد کاربران همچنان در حال افزایش است.در چنین شرایطی تبلیغات دیجیتال موثرترین راهکار برای رشد کسب‌وکار خواهد بود و اهمیت دیجیتال مارکتینگ به مراتب از روش‌های سنتی بازاریابی بیشتر می‌شود.

حال به به‌طور کلی دریافتید دیجیتال مارکتینگ چیست، به بررسی لزوم استفاده از آن می‌پردازیم.

دیجیتال مارکتینگ از کجا به وجود آمده (تاریخچه بازاریابی دیجیتال در ایران و خارج)

می‌دانیم که این روزها استفاده از اینترنت به جزئی از زندگی روزمره‌ی مردم تبدیل شده و به‌همین دلیل، قدم گذاشتن بازاریابی به این دنیای پر رفت‌وآمد مهم‌ترین عامل پیشرفت آن بوده است. اما باید دید چگونه به اینجا رسیدیم؟

اولین کامپیوترهای مجهز به نرم‌افزارهای چاپ و نشر متن در دهه‌ی ۱۹۸۰ روانه‌ی بازار شدند. گرچه این نرم‌افزارها دنیای تبلیغات کاغذی را دگرگون کردند، اما می‌توان گفت کامپیوترهای آفلاین صرفاً کمی از یک ماشین تایپ مجهزتر بودند. پروژه‌ی وب جهان‌گستر (World Wide Web) یا به‌طور ساده وب، توسط تیم برنرز-لی در سال ۱۹۹۱ به بهره‌برداری رسید؛ اما هنگامی شروع به همه‌گیر شدن کرد که در سال ۱۹۹۴ اولین مرورگر موفق جهان یعنی Netscape ارائه شد. تنها طی دو سال، تعداد کاربران وب از ۱۶ به ۷۰ میلیون نفر رسید.

همراه با افزایش تعداد کاربران، روند تکامل وب سرعت گرفت. خدماتی مانند ایمیل و موتورهای جستجو مانند یاهو! (۱۹۹۴)، گوگل (۱۹۹۷)، فروشگاه‌های اینترنتی مانند آمازون (۱۹۹۴)  و ای‌بی (۱۹۹۵) به‌سرعت جای خود را در وب باز کردند. ایمیل به یک ابزار تبلیغات برون‌مرزی موثر تبدیل شد. در همین حین موتورهای جستجوگر سایت‌هایی را در دسترس مردم قرار می‌دادند که اطلاعات، محصولات و خدمات موردنیاز مردم را به سادگی چند کلیک در دسترس مردم قرار می‌داد. در ادامه ابداع تکنیک‌های SEO توسط بازاریاب‌ها، درک اهمیت کلان‌داده‌ها، تولد شبکه‌های اجتماعی و گسترش تلفن‌های هوشمند اتفاقات کلیدی در تاریخچه‌ی بازاریابی دیجیتال بوده‌اند.

با اتصال ایران به شبکه‌ی جهانی اینترنت در سال ۱۳۷۲ (برابر با ۱۹۹۳ میلادی)، شرکت‌های خصوصی و دولتی شروع به انجام تبلیغات و بازاریابی محصولات و خدمات خود در بستر اینترنت کردند. علاوه‌بر این، افزایش تعداد کاربران اینترنت در کشور باعث شد تا شرکت‌های بازاریابی متعددی تأسیس شوند که به‌طور تخصصی در حوزه‌ی بازاریابی اینترنتی و دیجیتال فعالیت می‌کنند. 

دلایل استفاده از دیجیتال مارکتینگ

استفاده از دیجیتال مارکتینگ مزایای مهمی برای کسب‌وکار شما خواهد داشت. در ادامه به چند نمونه از این مزایا اشاره می‌کنیم.

۱.می‌توانید «فقط» مشتریان بالقوه‌ی خود را هدف بگیرید: اگر آگهی‌های خود را در تلویزیون، نشریات و بیلبوردهای سطح شهر منتشر کنید، افراد زیادی در معرض تبلیغات شما قرار می‌گیرند اما کنترل چندانی بر جامعه‌ی هدف خود نخواهید داشت. به‌طور مثال اگر فروشنده‌ی ابزارآلات پزشکی باشید، جامعه‌ی هدف محدود و مشخصی مشتریان بالقوه‌ی شما خواهند بود. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تبلیغات را برای کاربرانی نمایش دهند که از نظر سن، جنسیت، علایق، سلیقه‌ها و غیره مطابق با جامعه‌ی هدف کسب‌وکار شما باشند.

۲.نسبت به روش‌های سنتی بازاریابی مقرون‌به‌صرفه است: با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید بیست‌وچهارساعته و هفت روز هفته، کمپین‌های بازاریابی خود را رهگیری و هزینه‌های کانال‌های ناکارامد خود را کاهش دهید. همچنین می‌توانید تشخیص دهید که کدام بخش‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر دارند.

۳.با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از رقبای بزرگ‌تر خود سبقت بگیرید: اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید، به‌سختی می‌توانید با شرکت‌های مطرح و ثروتمند حوزه‌ی خودتان رقابت کنید. موتورهای جستجوگر کاری به اندازه‌ی شرکت شما ندارند. با انجام صحیح تولید محتوا و تکنیک‌های سئو، موتورهای جستجوگر ممکن است اولویت بیشتری برای نمایش وب‌سایت کسب‌وکار کوچک شما قائل شوند.

۴. بازاریابی دیجیتال قابل اندازه‌گیری است: با بازاریابی دیجیتال می‌توانید به ریز اطلاعات تمام مشخصه‌های موردنظرتان (ازجمله آمار تعداد بازدید، اشتراک، کلیک‌ها و زمان‌های صرف شده در صفحات) دسترسی داشته باشید.

 

تداوم و پیوستگی در اجرای دیجیتال مارکتینگ یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت آن به‌شمار می‌آید. درست مانند تبلیغات سنتی، نمایش مداوم و طولانی‌مدت آگهی‌ها نام کسب‌وکار شما را در خاطر مخاطب حفظ می‌کند. همچنین مردم محصولات و خدمات شرکت‌هایی را ترجیح می‌دهند که همیشه در دسترس باشند. علاوه‌بر این‌ها، عملکرد بسیاری از جنبه‌های استراتژی بازاریابی شما (ازجمله لوگو، برند، کاربران شبکه‌های اجتماعی و بازدیدکنندگان سایت) در بلندمدت مشخص خواهد شد. علاوه‌بر توسعه‌ی روزافزون ابزارها و امکانات جدید دیجیتال مارکتینگ، کافی است یک روز از روندهای روز عقب بمانید تا شرکت‌های رقیب بخش زیادی از سهم بازار شما را تصاحب کنند.

 

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

شناخت انواع دیجیتال مارکتینگ همانند نوری است که مسیر پیش روی شما را روشن خواهد کرد. شما هرگز نخواهید توانست بدون شناخت دقیق انواع دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای بازاریابی دیجیتال و پیاده‌سازی استراتژی‌ها مناسب در این زمینه به موفقیت دلخواهتان برسید. شناخت این ابزارها نقش بسزایی در طراحی و اجرای کمپین‌های بازاریابی دارد که این دو به فروش و ارائه خدمات بیشتر شما کمک بسیار زیادی می‌کند. البته این را نیز بدانید که شناخت این ابزار به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه شما باید بدانید که مناسب‌ترین ابزار برای کسب و کار شما کدام یک از انواع دیجیتال مارکتینگ است.

 

انواع روش های بازاریابی دیجیتال شامل موارد زیر می شود: 

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

بازاریابی شبکه­‌‌‌‌‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

یکی دیگر از تکنیک های بازاریابی، بازاریابی ویروسی است که می توانید در مورد ان مقاله وایرال مارکتینگ چیست را بخوانید.

منظور از استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در پاسخ به این سؤال باید بگویم که هر گونه فعالیت و اقدامی که با دقت توسط کانال‌های بازاریابی آنلاین انتخاب شده و در رسیدن مجموعه به اهداف اصلی کمک می‌کند، یک استراتژی است. به زبان ساده‌تر یک برنامه‌ریزی عملی در راستای رسیدن به یک یا چند هدف نهایی و مطلوب است.

در بازاریابی دیجیتال روش‌ها و استراتژی‌های بسیار زیادی وجود دارد که به صورت خلاصه می‌توان به بازاریابی ایمیلی، تبلیغات بنری، موبایل مارکتینگ، بازاریابی از طریق همکاری در فروش، بازاریابی ویدئویی، درونگرا، بازاریابی وابسته، تبلیغات بومی، محتوای حمایت شده و … اشاره کرد.

منظور از کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به زبانی ساده یک کمپین مجموعه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی در فضای مجازی و آنلاین بر اساس برنامه و هدفی مشخص جهت انتقال پیامی واحد به مخاطبان و جذب آن‌ها است. دقیقاً مشابه چالشی که جنیفرلوپز برای تبلیغ آهنگ جدید خود انجام داده است.

مزایای مارکتینگ دیجیتال:

استفاده از بازاریابی دیجیتال، مزیت هایی دارد که به شرح زیر هستند.

در دنیای بزرگ اینترنت معرفی محصولات و خدمات خود را به دفعات بیشتری انجام دهید.

بدون محدویت و به‌صورت بیست و چهار ساعته تبلیغ کنید.

با بهبود سئو سایت، کاربران را سریع‌تر به سمت وب سایت خود جذب خواهید کرد.

استفاده از تبلیغ در گوگل با تعریف تبلیغ‌های جذاب، برای معرفی خدمت و کالای خاصی که مد نظر شماست .

امکان بررسی بازخوردهای هر تبلیغ و بررسی میزان بازدیدی که سایت از هر نوع تبلیغ داشته است.

عدم نیاز به چاپ و هزینه‌های مازاد برای نصب تبلیغ.

در صورت کلیک کردن بر روی تبلیغ در گوگل، هزینه آنرا پرداخت کنید.

هر گروه از محصول برای افراد خواهان آن دیده می‌شود و به‌صورت هدفمند و گروهی تبلیغ کنید.

با درج محتوا در سایت و ایجاد وفاداری در کاربران، آنها را جذب وب سایت کنید.

امکان توقف تبلیغ در زمان دلخواه و فعال کردن آن به‌صورت مدیریت شده.

تاثیر تبلیغات دیجیتال در کسب‌و‌کارهای امروزی

مهمترین بازخورد،حرکت هدفمند به‌سمت ایده‌های استراتژیک مجموعه است. در تبلیغات گوگل و با بهبود سئو وب سایت با بررسی گزارشات گوگل به‌آمار دقیقی از خریداران و بازیدکنندگان خواهید رسید.

در صورتیکه با‌ نصب یک بیلبورد در بزرگراه نمی‌توانید به‌ نتایج دقیقی از تعداد فروشی که از این تبلیغ داشته‌اید دست یابید. اگر تجارتی آنلاین راه‌اندازی کرده اید باید دیدگاهی دیجیتال و امروزی به کاربران و افزایش بازدید وب سایت خود داشته باشید. با توجه به‌نوع فعالیت اینترنتی، تبلیغی متناسب با آن ایجاد کنید.

با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و گزارشات که در اختیار شما قرار می‌گیرد نیز می توانید به بهبود تبلیغات و محتوای وب سایت خود بپردازید. با این اقدامات بازدید سایت را افزایش داده و با توجه به نوع نیاز کاربران که در موتورهای جستجو به دنبال محصول یا خدمت خاصی هستند، محصولات خود را به آنها معرفی کنید. دیده‌شدن در دنیای اینترنت که روزانه کاربران زیادی را در خود جای می‌دهد، بسیار مهم است. تلاش کنید در مسیر جستجوگرانی قرار بگیرید که به دنبال شما هستند.

منبع: یکتانت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.