آرشیو فروردین ماه 1401

آموزش هاي محمد درباره اينفلوئنسر ماركتينگ

مارکتینگ اتومیشن چیست؟

۴ بازديد
امروزه کسب و کار های فعال در حوزه دیجیتال، دغدغه های متعدد و مشترکی دارند. شناخت نیاز های کاربران و تعامل موثر با مخاطبان، کلید موفقیت هر کسب و کار میباشد. و مجموعه هایی که مخاطبان و نیاز های آنها را بهتر میشناسند به مراتب خدمات بهتری میتوانند به آنها داشته باشند. در ادامه با یکی از سرفصل‌های مهم در یادگیری بازاریای دیجیتال، یعنی مارکتینگ اتومیشن، صحبت خواهیم کرد.

مارکتینگ اتومیشن چیست؟
به طور خلاصه؛ مارکتینگ اتومیشن به نرم‌افزاری گفته می‌شود که کارهای مارکتینگ را به‌طور اتوماتیک (خودکار) انجام می‌دهد. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند کارهای مارکیتنگ خود را به روشی ساده و کارآمد الویت‌بندی و اجرا کنید. اما مفهوم این موضوع برای شما به عنوان یک بازاریاب چیست؟

برخلاف فرآیند‌های اتوماتیک در زمینه ساخت و تولید، اجرای سیستم مارکتینگ اتومیشن کار شما را حتی موثرتر انجام می‌دهد و با وجودی که اعتبار محتوایی که تولید می‌کنید را به خطر نمی‌اندازد، بخشی از وقت شما را نیز آزاد می‌کند. بنابراین استفاده از این روش کمک می‌کند سریع‌تر به اهداف خود برسید.

هدف نهایی در بازاریابی تولید درآمد بیشتر برای یک کسب‌وکار است. برای رسیدن به این هدف، نیاز است که ترافیک وب‌سایت را بالا ببرید، آن ترافیک را به لید (سرنخ) تبدیل کنید و آن لیدها را به مشتری شدن نزدیک نمایید. فرآیندی که مارکتینگ اتومیشن در انجام آن بسیار تاثیرگذار است.

چگونه باید از مارکتینگ اتومیشن استفاده کرد؟
بسیاری از بازاریاب‌ها امروزه از فناوری ایمیل مارکتینگبرای جذب مخاطبان استفاده می‌کنند. آن‌ها به لیست مشتریان خود ایمیل می‌فرستند تا آن‌ها با دیدن پیام، بیشتر به خرید ترغیب شوند. اما این روش تا چه میزان اثرگذار است؟

شاید این روش بعضی وقت‌ها اثرگذار باشد اما واقعیت چنین موقعیتی به این صورت است:

۱. شما بودجه مارکتینگ و وقت باارزش خود را برای کسی که ممکن است هیچ علاقه‌ای به آن‌چه با او به اشتراک می‌گذارید نداشته باشد، هدر می‌دهید.

۲. ممکن است موقعیت خود را بسوزانید! یعنی با ایمیل‌هایی که می‌فرستید باعث آزار مخاطبان خود شوید و احتمال بهره‌وری از لیست افرادی که قرار بود فرصتی برای بازاریابی برایتان فراهم کند را بدون ایجاد فرصت از بین ببرید.

این برنامه بازاریابی چندان موثر به نظر نمی‌رسد. در این زمینه، مارکتینگ اتومیشن گزینه بهتری است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که در کل فرآیند خرید با فرستادن پیام‌های شخصی‌سازی شده و هدفمند، نیاز آن‌ها برای خرید را برطرف کنید.

به عنوان مثال مراحل یک ایمیل که از پایه به‌طور خودکار تنظیم شده می‌تواند این‌گونه باشد:

مرحله اول: یک ایمیل برای دعوت به دانلود آخرین ایبوک خود به لیستی هدفگذاری شده از مخاطبانتان می‌فرستید.

مرحله دوم: بعد باید برای تمام کسانی که ایبوکتان را دانلود کردن یک متن تشکر بفرستید.

مرحله سوم: چند روز بعد، به دنبال آن یک ایمیل دیگر برای لیست افرادی که ایبوک را دانلود کردند بفرستید و به آن‌ها یک فایل مطالعات موردی مرتبط با همان موضوع را پیشنهاد دهید.

مرحله چهارم: در نهایت وقتی کسی مطالعات موردی را دانلود کرد، تیم فروش شما اعلانی دریافت می‌کند که آن مخاطب را پیگیری کند زیرا چنین شخصی احتمالا یک مشتری بالقوه است.

خود را به‌جای افرادی که برای آن‌ها ایمیل می‌فرستید بگذارید. اگر از شرکتی درباره محصول یا خدمات اطلاعات دریافت می‌کردید، ترجیح می‌دادید ایمیل‌های رندوم دریافت کنید یا ایمیل‌های شخصی‌سازی شده؟ حسی که در این میان ایجاد می‌شود بر نحوه تعامل شما و آن شرکت اثرگذار است و مورد دوم، احتمال جذب مخاطب به شرکت مربوطه را افزایش می‌دهد. در نتیجه احتمال خرید هم بیشتر می‌شود.

پس با کمک مارکتینگ اتومیشن، درآمد کسب‌وکارتان را افزایش دهید.

پایه و اساس مارکتینگ اتومیشن همین است؛ این که به عنوان یک بازاریاب برای شما امکان هدفمندسازی مخاطبان را فراهم کند و برای مخاطبان بر اساس رفتار آن‌ها ایمیل ارسال نماید. شما به آن‌ها اطلاعاتی که نیاز دارند را در زمانی که با آن نیاز دارند ارسال می‌کنید. شما با این کار فرآیند تصمیم‌گیری برای خرید را ساده می‌کنید. و در نتیجه این فعالیت‌ها نرخ تبدیل و درآمد خود را افزایش می‌دهید.

مزایای مارکتینگ اتومیشن(Marketing Automation) چیست؟
اتوماسیون بازاریابی یک گام بسیار مهم در رشد هر کسب‌وکاری است. با خودکارسازی بسیاری از مراحل بازاریابی تا فروش، تیم شما زمان بیشتری برای تمرکز بر استراتژی کلی و پرورش لید دارد. این به معنای چشم‌انداز بیشتر و مشتریان بیشتر است. بازاریابی اتوماسیون مزایای زیادی را برای مشاغل با هر اندازه فراهم می‌کند. این کار به پرورش لید، جذب مشتری، فروش محصولات مکمل و بسیاری از جنبه‌های دیگر بازاریابی دیجیتال و فروش کمک می‌کند.

در اینجا برخی از مزایای اصلی اتوماسیون بازاریابی آورده شده است.

۱-نرخ تبدیل بالاتر
مدیریت کمپین‌های ایجاد لید از طریق اتوماسیون بازاریابی، شناسایی و هدف‌گذاری مشتریان را آسان و پیشنهادهای مناسب را به مخاطبین مناسب ارائه می‌کند. بنابراین تعاملات موثری با مشتریان بالقوه صورت می‌گیرد و باعث افزایش فروش می‌شود.

۲- جلوگیری از اتلاف زمان در کمپین‌های بی‌فایده
اطلاعات مربوط به فرصت‌ها و درآمد را از سیستم CRM استخراج کنید تا به طور کامل به آنچه کار می‌کند و تاثیرگذار است، تسلط داشته باشید. درواقع برنامه‌ریزی بر اساس شهود را متوقف کنید. از داده‌ها برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری آگاهانه کمپین‌های خود استفاده کنید تا بتوانید بیش‌ترین سود مالی را کسب کنید.

۳- مرتب نگه‌ داشتن فعالیت‌های بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی معاملات را مرتب و فعالیت‌ها را هم‌تراز می‌کند تا برنامه‌ها اجرایی و عملیاتی باشند. همچنین تیم‌های داخلی را برای دستیابی به اهداف هماهنگ می‌کند.

۴- افزایش بهره‌وری کارکنان
با راه‌حل مناسب اتوماسیون بازاریابی، کارکنان شما می‌توانند از انجام کارهای تکراری جلوگیری و روی مسائل استراتژیک تمرکز کنند. این کار باعث می‌شود، پوزیشت شغلی برای کارکنان جذاب‌تر به نظر برسد.

۵- بهینه‌ کردن رشد درآمد
داده‌های اتوماسیون بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد که با توجه به سیگنال‌های خریداران، کمپین‌های تبلیغاتی خود را طراحی کنید. همین موضوع موجب می‌شود تا رشد درآمدی شما بهینه شود.

جمع‌بندی
پس آموختید که مارکتینگ اتومیشن درباره پرورش است و نه فروش. این نوع بازاریابی با کمک محتوای شخصی‌سازی شده و هم‌ردیف با نیاز مشتریان پیش می‌رود و از فروش به‌وسیله چرب‌زبانی و با هر قیمتی، اجتناب می‌کند. و نکته‌ای که جنبه مثبت و بهتری دارد، اجرای نرم‌افزار مارکتینگ اتومیشن است که روند کارها را بسیار ساده‌تر کرده و به اهداف بازاریابی نزدیک‌تر می‌کند.

همه می‌خواهند کسب‌وکارشان موفق عمل کند. کسانی که اتومیشن مارکتینگ انجام داده‌اند شگفت‌انگیز بودن نتایج آن را تایید می‌کنند. شما هم می‌توانید به استفاده از این روش فکر کنید و پلتفرمی بیابید که برایتان انعطاف‌پذیری به ارمغان بیاورد و با سابقه اثبات شده در جهت دستیابی به اهداف بازاریابی به شما یاری برساند.

منبع: پوشه

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

۵ بازديد
از ده سال گذشته تا به امروز، مردم زیادی اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین دریافت می‌کنند. بنابراین دیجیتال مارکتینگ بهترین روش برای ارتباط با مشتریان هدف کسب و کارها است. دیجیتال مارکتینگ با روش‌های متنوع خود هم به نفع بازاریابان عمل می‌کند و هم به نفع مصرف کنندگان. در دنیای امروز نیز با گسترش دسترسی همگانی به اینترنت، بسترهای لازم برای آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ نیز فراهم شده است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به مزایا و اهمیت دیجیتال مارکتینگ بیندازیم و به درک بهتری از این تخصص دست پیدا کنیم.

مزایای دیجیتال مارکتینگ
این تکنیک بازاریابی حتما مزایای بی شماری دارد که تا این اندازه مورد استقبال قرار گرفته است. اجازه بدهید نگاهی به برخی از این مزیت ها بیندازیم.

رشد بیشتر مشاغل کوچک
اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک این است که می‌توانید روش بازاریابی خود را با توجه به بودجه خود انتخاب کرده و با هزینه کمتر به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید. در ده سال گذشته فروش محصولات و خدمات برای مشاغل کوچک با چالش همراه بود، زیرا آنها مجبور بودند برای معرفی خود به جوامع بزرگتر هزینه بیشتری بکنند و باز هم تضمینی برای موفقیت آنها وجود نداشت.

نرخ تبدیل بالاتر
کسب و کارهایی که از دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند قادرند درصد بازدیدکنندگانی را که به مصرف کننده تبدیل می‌شوند در یک بازه زمانی مشخص اندازه‌گیری کنند. سئو، بازاریابی شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ روش‌هایی هستند که نرخ تبدیل بالایی دارند، زیرا می‌توانند برای ارتباط با مصرف کننده یک کانال ارتباطی سریع و موثر ایجاد کنند. ممکن است ترافیکی که در وبسایت خود دریافت می‌کنید همیشه نتیجه‌بخش نباشد، بنابراین دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که تنها با افرادی که نیاز به خدمات شما دارند تماس بگیرید و در نتیجه خدمات بهتری را به آنها ارائه دهید.

گسترش مخاطب
مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که می‌توانید مخاطبان خود را به حداکثر برسانید. با استفاده از بازاریابی سنتی، شما محدود به منطقه و جوامع کوچکی از مخاطبان خود هستید، زیرا رسانه‌های چاپی شما را محدود به مکان‌ها و بازارهای خاصی می‌کنند. توجه داشته باشید که با افزایش روزافزون استفاده از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و تبلت‌ها شانس بیشتری وجود دارد که مخاطبان شما وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و غیره بگذرانند، یعنی دقیقا فضاهایی که می‌توانید برای ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبان خود تبلیغات کسب و کارتان را منتشر کنید.

مشتریان از چه طریقی جذب کسب و کارها می شوند؟
آمازون اولین شرکتی بود که فروش اینترنتی را با فروش بیست کتاب آغاز کرد. این کار به زودی مورد توجه قرار گرفت و این شرکت کالاهای دیگری را در فضای اینترنت قرار داد. امروزه، آمازون یک شرکت جهانی است که کالاهایش را به سراسر دنیا ارسال می کند.

از مزایای خرید اینترنتی می توان به عدم محدودیت زمانی و مکانی اشاره کرد و مشتریان می توانند کالاهای مورد نیاز خود را در هر ساعت از شبانه روز سفارش دهند. امروزه، تمامی کانال هایی که با اینترنت کار می کنند می توانند جایگاه مناسبی برای جذب فالورها به شمار روند. زیرا اینترنت جایگاه ویژه ای در میان کاربران امروزی پیدا کرده است و همین امر سبب شده است کارشناسان نگاه تازه ای به دیجیتال مارکتینگ داشته باشند.

نقش دیجیتال مارکتینگ در یک کسب و کار چیست؟
در حالی که بازاریابی سنتی ممکن است از طریق تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی یا بازاریابی فیزیکی همچنان وجود داشته باشد، دیجیتال مارکتینگ همان طور که اشاره شد می تواند به صورت الکترونیکی و آنلاین کار کند. بدین معنی که فرصت های بسیار بیشتری برای برندها جهت دسترسی به مشتریان وجود دارد که شامل ایمیل، ویدیو، شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو می شود.

در این مرحله، دیجیتال مارکتینگ برای بیزینس شما و آگاهی از برند بسیار حیاتی است. به نظر می آید که امروزه تمامی برندهای دنیا حداقل یک وب سایت را دارند و اگر این طور نباشد، حداقل در شبکه های اجتماعی حضور دارند یا دارای یک استراتژی تبلیغاتی دیجیتال هستند. امروزه محتوای دیجیتال و بازاریابی انقدر رایج شده اند که مشتریان به این شیوه به عنوان راهی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برندها تکیه کرده و از برندها انتظارش را می کشند.

در نتیجه تمام این صحبت ها، برای داشتن توان رقابتی به عنوان یک صاحب بیزینس، باید حداقل یک سری از جنبه های دیجیتال مارکتینگ را در آغوش بگیرید. از آن جایی که دیجیتال مارکتینگ آپشن ها و استراتژی های بسیار زیادی دارد، می توانید نوآوری بیشتری به خرج داده و تاکتیک های بازاریابی مختلفی را با بودجه مشخص امتحان کنید. با دیجیتال مارکتینگ همچنین می توانید از ابزارهایی مانند Analytics Dashboard برای نظارت بر موفقیت و نرخ بازگشت سرمایه کمپین های خود بیشتر از کاری که می توانید با تبلیغات سنتی محتوا مانند بیلبوردها یا تبلیغات چاپی، بدست آورید.


 
دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی می شود؟
قبل از آنکه بخواهید به طور دقیق در مورد بازاریابی دیجیتال صحبت کنیم، بهتر است به مواردی که در این بخش قرار می گیرند اشاره کنیم که بدین شرحند:

بازاریابی از طریق سایت
ایمیل مارکتینگ
تبلیغات کلیکی
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، لینکداین، فیس بوک
اس ام اس مارکتینگ

کلام آخر درباره مزایا و اهمیت دیجیتال مارکتینگ

در حال حاضر آینده دیجیتال مارکتینگ بسیار روشن به نظر می‌رسد. قبلا شرکت‌‌ها با استراتژی‌های بازاریابی یکدیگر رقابت می‌کردند، اما اکنون تمرکز بر روی مبارزه با کل کسب و کارهای موجود در اینترنت است. زنده ماندن در چنین رقابتی تنها در صورتی امکان پذیر است که بتوانید یک استراتژی بازاریابی طراحی کنید که منحصر به فرد بودن محصولات و خدماتتان را نشان دهد و به مشتریان دلیلی برای انتخاب شما از میان هزاران شرکت مشابه ارائه دهد.

منبع: همشهری آنلاین


برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ از کجا شروع کنم؟

۱۱ بازديد

آیا می‌دانید دیجیتال مارکتینگ چیست؟ عبارتی که در سال‌های اخیر حرف آن همه جا شنیده می‌شود و بر لزوم استفاده از آن تاکید می‌گردد. تا پیش از این همه با واژه بازاریابی آشنا بوده‌اید اما با توجه به گسترش استفاده از فضای آنلاین، بازریابی موثر از حالت سنتی خود خارج شده و به بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است. حالا دیگر اغلب صاحبان کسب‌وکار، با هدف آن‌که مخاطبان را به‌طور هدفمند با برند خود آشنا و از این راه به‌خوبی کسب درآمد کنند، از کمپین دیجیتال مارکتینگ بهره می‌برند. اما آیا با جزییات آن، شیوه یادگیری دیجیتال مارکتینگ به بهترین شکل، در راه دستیابی به موفقیت در کسب‌وکار خود آشنا هستید؟

زیگ زیگلار (یکی از بزرگان عرصه فروش) می‌گوید: «فروش را متوقف کنید. کمک کردن را آغاز کنید.»

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ای از تلاش‌ها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت انجام می‌شود. بازاریابی دیجیتال شامل روش‌های مختلف از جمله بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوایی و بلاگ نویسی و … می‌شود.

 

امروزه، دسترسی به اینترنت کاملا فراگیر شده است. در سه سال اخیر تعداد کاربران جهانی اینترنت 5% افزایش داشته است و  تعداد کاربران همچنان در حال افزایش است.در چنین شرایطی تبلیغات دیجیتال موثرترین راهکار برای رشد کسب‌وکار خواهد بود و اهمیت دیجیتال مارکتینگ به مراتب از روش‌های سنتی بازاریابی بیشتر می‌شود.

حال به به‌طور کلی دریافتید دیجیتال مارکتینگ چیست، به بررسی لزوم استفاده از آن می‌پردازیم.

دیجیتال مارکتینگ از کجا به وجود آمده (تاریخچه بازاریابی دیجیتال در ایران و خارج)

می‌دانیم که این روزها استفاده از اینترنت به جزئی از زندگی روزمره‌ی مردم تبدیل شده و به‌همین دلیل، قدم گذاشتن بازاریابی به این دنیای پر رفت‌وآمد مهم‌ترین عامل پیشرفت آن بوده است. اما باید دید چگونه به اینجا رسیدیم؟

اولین کامپیوترهای مجهز به نرم‌افزارهای چاپ و نشر متن در دهه‌ی ۱۹۸۰ روانه‌ی بازار شدند. گرچه این نرم‌افزارها دنیای تبلیغات کاغذی را دگرگون کردند، اما می‌توان گفت کامپیوترهای آفلاین صرفاً کمی از یک ماشین تایپ مجهزتر بودند. پروژه‌ی وب جهان‌گستر (World Wide Web) یا به‌طور ساده وب، توسط تیم برنرز-لی در سال ۱۹۹۱ به بهره‌برداری رسید؛ اما هنگامی شروع به همه‌گیر شدن کرد که در سال ۱۹۹۴ اولین مرورگر موفق جهان یعنی Netscape ارائه شد. تنها طی دو سال، تعداد کاربران وب از ۱۶ به ۷۰ میلیون نفر رسید.

همراه با افزایش تعداد کاربران، روند تکامل وب سرعت گرفت. خدماتی مانند ایمیل و موتورهای جستجو مانند یاهو! (۱۹۹۴)، گوگل (۱۹۹۷)، فروشگاه‌های اینترنتی مانند آمازون (۱۹۹۴)  و ای‌بی (۱۹۹۵) به‌سرعت جای خود را در وب باز کردند. ایمیل به یک ابزار تبلیغات برون‌مرزی موثر تبدیل شد. در همین حین موتورهای جستجوگر سایت‌هایی را در دسترس مردم قرار می‌دادند که اطلاعات، محصولات و خدمات موردنیاز مردم را به سادگی چند کلیک در دسترس مردم قرار می‌داد. در ادامه ابداع تکنیک‌های SEO توسط بازاریاب‌ها، درک اهمیت کلان‌داده‌ها، تولد شبکه‌های اجتماعی و گسترش تلفن‌های هوشمند اتفاقات کلیدی در تاریخچه‌ی بازاریابی دیجیتال بوده‌اند.

با اتصال ایران به شبکه‌ی جهانی اینترنت در سال ۱۳۷۲ (برابر با ۱۹۹۳ میلادی)، شرکت‌های خصوصی و دولتی شروع به انجام تبلیغات و بازاریابی محصولات و خدمات خود در بستر اینترنت کردند. علاوه‌بر این، افزایش تعداد کاربران اینترنت در کشور باعث شد تا شرکت‌های بازاریابی متعددی تأسیس شوند که به‌طور تخصصی در حوزه‌ی بازاریابی اینترنتی و دیجیتال فعالیت می‌کنند. 

دلایل استفاده از دیجیتال مارکتینگ

استفاده از دیجیتال مارکتینگ مزایای مهمی برای کسب‌وکار شما خواهد داشت. در ادامه به چند نمونه از این مزایا اشاره می‌کنیم.

۱.می‌توانید «فقط» مشتریان بالقوه‌ی خود را هدف بگیرید: اگر آگهی‌های خود را در تلویزیون، نشریات و بیلبوردهای سطح شهر منتشر کنید، افراد زیادی در معرض تبلیغات شما قرار می‌گیرند اما کنترل چندانی بر جامعه‌ی هدف خود نخواهید داشت. به‌طور مثال اگر فروشنده‌ی ابزارآلات پزشکی باشید، جامعه‌ی هدف محدود و مشخصی مشتریان بالقوه‌ی شما خواهند بود. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تبلیغات را برای کاربرانی نمایش دهند که از نظر سن، جنسیت، علایق، سلیقه‌ها و غیره مطابق با جامعه‌ی هدف کسب‌وکار شما باشند.

۲.نسبت به روش‌های سنتی بازاریابی مقرون‌به‌صرفه است: با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید بیست‌وچهارساعته و هفت روز هفته، کمپین‌های بازاریابی خود را رهگیری و هزینه‌های کانال‌های ناکارامد خود را کاهش دهید. همچنین می‌توانید تشخیص دهید که کدام بخش‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر دارند.

۳.با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از رقبای بزرگ‌تر خود سبقت بگیرید: اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید، به‌سختی می‌توانید با شرکت‌های مطرح و ثروتمند حوزه‌ی خودتان رقابت کنید. موتورهای جستجوگر کاری به اندازه‌ی شرکت شما ندارند. با انجام صحیح تولید محتوا و تکنیک‌های سئو، موتورهای جستجوگر ممکن است اولویت بیشتری برای نمایش وب‌سایت کسب‌وکار کوچک شما قائل شوند.

۴. بازاریابی دیجیتال قابل اندازه‌گیری است: با بازاریابی دیجیتال می‌توانید به ریز اطلاعات تمام مشخصه‌های موردنظرتان (ازجمله آمار تعداد بازدید، اشتراک، کلیک‌ها و زمان‌های صرف شده در صفحات) دسترسی داشته باشید.

 

تداوم و پیوستگی در اجرای دیجیتال مارکتینگ یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت آن به‌شمار می‌آید. درست مانند تبلیغات سنتی، نمایش مداوم و طولانی‌مدت آگهی‌ها نام کسب‌وکار شما را در خاطر مخاطب حفظ می‌کند. همچنین مردم محصولات و خدمات شرکت‌هایی را ترجیح می‌دهند که همیشه در دسترس باشند. علاوه‌بر این‌ها، عملکرد بسیاری از جنبه‌های استراتژی بازاریابی شما (ازجمله لوگو، برند، کاربران شبکه‌های اجتماعی و بازدیدکنندگان سایت) در بلندمدت مشخص خواهد شد. علاوه‌بر توسعه‌ی روزافزون ابزارها و امکانات جدید دیجیتال مارکتینگ، کافی است یک روز از روندهای روز عقب بمانید تا شرکت‌های رقیب بخش زیادی از سهم بازار شما را تصاحب کنند.

 

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

شناخت انواع دیجیتال مارکتینگ همانند نوری است که مسیر پیش روی شما را روشن خواهد کرد. شما هرگز نخواهید توانست بدون شناخت دقیق انواع دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای بازاریابی دیجیتال و پیاده‌سازی استراتژی‌ها مناسب در این زمینه به موفقیت دلخواهتان برسید. شناخت این ابزارها نقش بسزایی در طراحی و اجرای کمپین‌های بازاریابی دارد که این دو به فروش و ارائه خدمات بیشتر شما کمک بسیار زیادی می‌کند. البته این را نیز بدانید که شناخت این ابزار به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه شما باید بدانید که مناسب‌ترین ابزار برای کسب و کار شما کدام یک از انواع دیجیتال مارکتینگ است.

 

انواع روش های بازاریابی دیجیتال شامل موارد زیر می شود: 

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

بازاریابی شبکه­‌‌‌‌‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

یکی دیگر از تکنیک های بازاریابی، بازاریابی ویروسی است که می توانید در مورد ان مقاله وایرال مارکتینگ چیست را بخوانید.

منظور از استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در پاسخ به این سؤال باید بگویم که هر گونه فعالیت و اقدامی که با دقت توسط کانال‌های بازاریابی آنلاین انتخاب شده و در رسیدن مجموعه به اهداف اصلی کمک می‌کند، یک استراتژی است. به زبان ساده‌تر یک برنامه‌ریزی عملی در راستای رسیدن به یک یا چند هدف نهایی و مطلوب است.

در بازاریابی دیجیتال روش‌ها و استراتژی‌های بسیار زیادی وجود دارد که به صورت خلاصه می‌توان به بازاریابی ایمیلی، تبلیغات بنری، موبایل مارکتینگ، بازاریابی از طریق همکاری در فروش، بازاریابی ویدئویی، درونگرا، بازاریابی وابسته، تبلیغات بومی، محتوای حمایت شده و … اشاره کرد.

منظور از کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به زبانی ساده یک کمپین مجموعه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی در فضای مجازی و آنلاین بر اساس برنامه و هدفی مشخص جهت انتقال پیامی واحد به مخاطبان و جذب آن‌ها است. دقیقاً مشابه چالشی که جنیفرلوپز برای تبلیغ آهنگ جدید خود انجام داده است.

مزایای مارکتینگ دیجیتال:

استفاده از بازاریابی دیجیتال، مزیت هایی دارد که به شرح زیر هستند.

در دنیای بزرگ اینترنت معرفی محصولات و خدمات خود را به دفعات بیشتری انجام دهید.

بدون محدویت و به‌صورت بیست و چهار ساعته تبلیغ کنید.

با بهبود سئو سایت، کاربران را سریع‌تر به سمت وب سایت خود جذب خواهید کرد.

استفاده از تبلیغ در گوگل با تعریف تبلیغ‌های جذاب، برای معرفی خدمت و کالای خاصی که مد نظر شماست .

امکان بررسی بازخوردهای هر تبلیغ و بررسی میزان بازدیدی که سایت از هر نوع تبلیغ داشته است.

عدم نیاز به چاپ و هزینه‌های مازاد برای نصب تبلیغ.

در صورت کلیک کردن بر روی تبلیغ در گوگل، هزینه آنرا پرداخت کنید.

هر گروه از محصول برای افراد خواهان آن دیده می‌شود و به‌صورت هدفمند و گروهی تبلیغ کنید.

با درج محتوا در سایت و ایجاد وفاداری در کاربران، آنها را جذب وب سایت کنید.

امکان توقف تبلیغ در زمان دلخواه و فعال کردن آن به‌صورت مدیریت شده.

تاثیر تبلیغات دیجیتال در کسب‌و‌کارهای امروزی

مهمترین بازخورد،حرکت هدفمند به‌سمت ایده‌های استراتژیک مجموعه است. در تبلیغات گوگل و با بهبود سئو وب سایت با بررسی گزارشات گوگل به‌آمار دقیقی از خریداران و بازیدکنندگان خواهید رسید.

در صورتیکه با‌ نصب یک بیلبورد در بزرگراه نمی‌توانید به‌ نتایج دقیقی از تعداد فروشی که از این تبلیغ داشته‌اید دست یابید. اگر تجارتی آنلاین راه‌اندازی کرده اید باید دیدگاهی دیجیتال و امروزی به کاربران و افزایش بازدید وب سایت خود داشته باشید. با توجه به‌نوع فعالیت اینترنتی، تبلیغی متناسب با آن ایجاد کنید.

با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و گزارشات که در اختیار شما قرار می‌گیرد نیز می توانید به بهبود تبلیغات و محتوای وب سایت خود بپردازید. با این اقدامات بازدید سایت را افزایش داده و با توجه به نوع نیاز کاربران که در موتورهای جستجو به دنبال محصول یا خدمت خاصی هستند، محصولات خود را به آنها معرفی کنید. دیده‌شدن در دنیای اینترنت که روزانه کاربران زیادی را در خود جای می‌دهد، بسیار مهم است. تلاش کنید در مسیر جستجوگرانی قرار بگیرید که به دنبال شما هستند.

منبع: یکتانت

آموزش دیجیتال مارکتینگ

۱۰ بازديد

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

بازاریابی سنتی به تبلیغاتی شامل آگهی‌ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامه‌ها و غیره می‌پردازد. در این روش هزینه‌های تبلیغاتی بسیار گران و گزاف هستند و چون نمی‌توان جامعه خاصی را هدف قرار داد، گاهی این هزینه‌ها هدر می‌روند. اندازه‌گیری نتایجی که از این نوع بازاریابی عایدتان می‌شود بسیار سخت و دشوار است. همچنین این روش برای برندسازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف، چندان مناسب نیست.

در مقابل بازاریابی دیجیتال روشی مدرن است که در آن محصولات و خدمات‌تان را با روش‌هایی مثل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، سئو، PPC یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) و… تبلیغ می‌کنید. در این نوع بازاریابی هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند و به دلیل امکان هدف‌گیری مشخص مشتری، برندسازی بسیار کارآمد و سریع است. همچنین اندازه‌گیری بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که کدام استراتژی برای کسب‌و‌کارتان مناسب‌تر است؟ در پاسخ باید بگوییم که باید هدف شما به طور واضح از فرآیند بازاریابی‌تان مشخص باشد. 

اگر می‌خواهید به گروه خاصی از افراد در هر کجا که هستند، دسترسی پیدا کنید و درعین‌حال هزینه‌ها را پایین نگه‌دارید، بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه خواهد بود. انجام این کار همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بلافاصله اطلاعات ارزشمندی را در مورد مخاطبان خود جمع‌آوری کنید تا بتوانید کمپین‌های بازاریابی موثر‌تری ایجاد کنید.

بااین‌حال، هنوز هم جایی برای بازاریابی سنتی وجود دارد. اگر می‌خواهید به مخاطبان مسن‌تر یا مخاطبان محلی دسترسی پیدا کنید، روش‌های بازاریابی سنتی ممکن است سازنده‌تر و بهتر از روش‌های بازاریابی دیجیتال باشند. اگرچه ممکن است این روش‌ها «قدیمی» به نظر برسند؛ اما دلیل اینکه هنوز هم این نوع تبلیغات را در اطراف خود می‌بینید این است که برای بعضی از کسب‌و‌کارها خوب جواب می‌دهند و کارآمد عمل می‌کنند.

وقتی در نظر می‌گیرید که کدام استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکار شما بهترین است، مخاطبان خود را در نظر بگیرید که چه علایقی را دنبال می‌کنند و اطلاعات خود را از کجا می‌گیرند و از آن برای تصمیم‌گیری استفاده کنید. هنگام تصمیم‌گیری بین بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ، لزوماً درست نیست که یکی از آن‌ها بهتر از دیگری باشد؛ زیرا اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. شما باید به ‌طور کامل کسب‌و‌کار و مخاطبان خود را بشناسید تا استراتژی‌ای را انتخاب کنید که برای شما بهتر است.

 

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

موارد زیر نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود یک دیجیتال مارکتر بر آن‌ها مسلط باشد:

 

  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • استراتژی محتوا (Content Strategy)
  • تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
  • اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  • تبلیغات بنری (Banner Advertising) و تبلیغات همسان (Native Advertising)
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  • تولید محتوا
  • بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

 

نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها چیست؟

بازاریابی سنتی معمولا به این صورت است که تبلیغات به صورت چاپی، ارتباط تلفنی با مشتریان یا به صورت فیزیکی و حضوری انجام می‌شود، اما نقطه مقابل آن بازاریابی دیجیتال کاملا به صورت آنلاین و الکترونیکی رخ می‌دهد. این بدان معناست که شرکت‌ها و برندها امکانات بسیار بیشتری برای دسترسی به مشتریان بیشتر از جمله ایمیل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو در اختیار دارند.

در تمام مراحل دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) آگاهی از برند حرف اول و آخر را می‌زند و یک اصل به شمار می‌آید. در دنیای آنلاین امروز، تمام کسب و کارها وب‌سایت دارند و داشتن وب‌سایت را از واجبات کسب و کار خود می‌دانند. حتی اگر وب‌سایت نداشته باشند، سعی می‌کنند تا در شبکه‌های اجتماعی یا دیگر کانال‌ها حضور پررنگی داشته باشند. محتوای دیجیتال و بازاریابی آن به قدری در میان کسب و کارها رایج است که اکنون مصرف کنندگان از کسب و کارها انتظار دارند تا یکی از ابزارها دیجیتال را در اختیار داشته باشند و بسیاری از کسب و کارها این ابزارها را راهی برای جلب اعتماد مشتری می‌دانند.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای شرکت‌ها بگوییم، به عنوان یک مالک کسب و کار برای اینکه در بازار و در میان رقبا بتوانید خود را برجسته‌تر کنید، باید در پروسه استخدام خود به افراد ماهر در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دهید و از ترفندها و علم دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده کنید.

با اینکه بازاریابی دیجیتال روش‌ها و استراتژی‌های بسیاری برای انجام پیش روی شما قرار داده است، اما با این حال می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و سراغ روش‌های نوین و همچنین مواردی بروید که باقی کسب و کارها از آن نتیجه گرفتند. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید از ابزارهایی مانند داشبورد تجزیه و تحلیل برای نظارت بر موفقیت و بازگشت سرمایه در کمپین‌های خود استفاده کنید و بیشتر از آنچه می‌توانید با یک محتوای تبلیغاتی سنتی – مانند بیلبورد یا تبلیغ چاپی به دست آورید، بهره ببرید.

 

منابع مفید برای دیجیتال مارکتر شدن

در آموزش دیجیتال مارکتینگ شما ممکن است هنوز اول راه باشید، یا اینکه اندکی درباره دیجیتال مارکتینگ اطلاعات دارید. جزء هر دسته که قرار بگیرید، یک اصل برای هر دوی شما و حتی افراد قدیمی درمارکتینگ وجود دارد و آن هم این است که، بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال پیشرفت است و شما باید خود را مداوم در مورد آن به روز نگه دارید.

تا زمانی که قرار است در این زمینه فعالیت کنید، باید برای بالا بردن دانش خود زمان بگذارید و مدام سراغ منابع مختلف برای یادگیری بیشتر بروید. برای اینکه به شما در صرفه جویی در وقت کمک کنیم، قصد داریم تا وب‌سایت‌های مطرح و معتبر در آموزش دیجیتال مارکتینگ را معرفی کنیم. 

دیجیتال مارکتینگ می‌تواند انتخاب خوبی برای کار کردن باشد و اگر به این زمینه علاقه دارید می‌توانید در این حیطه بسیار موفق عمل کنید و همچنین به موفقیت شغلی نیز برسید. بنابراین، آموزش خود را از امروز آغاز  کنید.

منبع: متمم