چهارشنبه ۰۷ اردیبهشت ۰۱ | ۱۴:۵۸ ۳ بازديد
اگر بخواهیم به سادهترین شکل ممکن نرخ تبدیل را تعریف کنیم باید بگوییم نرخ تبدیل یعنی چند درصد از افرادی که وارد سایت شدهاند خواسته موردنظر شما را انجام دادهاند. با این تعریف طبیعی است که نرخ تبدیل در هر سایتی ممکن است متفاوت باشد و به هدفگذاری شما بستگی دارد.
گاهی اقدام مورد نظر میتواند شامل خرید یا ثبت نام در سایت باشد و بعضی مواقع میتواند به پرکردن یک فرم یا موارد دیگر مانند فرم ثبت نام آموزش آنلاین بارازیابی دیجیتال، منجر شود. اما در نهایت هر چه نسبت اقدامات انجام شده که مطلوب شماست به تعداد ورودیهای سایت بیشتر باشد، نرخ تبدیل بیشتری دارید.
نرخ تبدیل را چگونه محاسبه کنیم؟
در پاراگراف قبل توضیح مختصری درمورد به دست آوردن نرخ تبدیل ارائه کردیم، اما به صورت دقیق تر این مفهوم به این شکل محاسبه میشود:
در محاسبه نرخ تبدیل به حجم و کیفیت اطلاعات توجه کنید
نکته مهمی که در زمان محاسبه نرخ تبدیل لازم است به آن توجه کنید، کیفیت و دامنه گستردگی دیتایی است که در اختیار دارید. به عنوان مثال، ممکن است آمار و ارقامی که به دست آوردهاید، حاکی از نرخ تبدیل ۱۰۰ درصدی سایتتان باشد. در حالی که اگر سایت شما فقط یک بازدیدکننده هم داشته باشد و همان فرد تبدیل شده باشد، باز هم همین آمار به دست میآید.
به بیانی دیگر، اگر جامعه آماری شما کوچک باشد، نتیجهای که از این محاسبات به دست میآورید چندان قابل اعتماد نیستند. مثلا تصور کنید که اگر ۵ درصد از ۲۰ کاربر در سایت شما تبدیل شوند و یکی از آنان هم اکشن مدنظرتان را به صورت اتفاقی انجام داده باشد، آیا میتوان گفت که عملکرد شما مطلوب است؟ بدون شک خیر؛ چراکه این آمار تصادفی به دست آمده است. از سویی دیگر، اگر ۵ درصد از ۱۰۰۰۰ نفر تبدیل شوند و ۵ نفر از آنها اتفاقی تبدیل شده باشند، نرخ تبدیل شما از ۵ درصد به ۴,۹۵ نزول مییابد، اما این آمار را میتوان نسبتا قابل اعتماد دانست.
از آنجایی که هریک از منابع ترافیک اندکی خطا به صورت طبیعی دارند، تنها راه دستیابی به یک آمار قابل اعتماد، در نظر گرفتن بازه زمانی نسبتا بلند مدت میباشد. البته که نمیتوان برای تمامی کسب و کارهای بزرگ و کوچک یک نسخه پیچید و یک بازه زمانی را برای همه آنها در نظر گرفت، اما بنا بر شرایط و فاکتورهای خاص هر بیزنسی، لازم است که بازه زمانی مشخص شود. بازاریابهای زیادی از مدت زمان یک ماهه استفاده میکنند، اما اگر سایت بزرگی مانند دیجی کالا دارید، به احتمال زیاد اطلاعات یک روز برای دریافت آمار دقیق، کافی خواهد بود.
با چه ابزاری میتوان نرخ تبدیل را به دست آورد؟
اطلاع از میزان بازدیدهای سایت، امری ضروری برای ارزیابی و مطلع شدن از جریان کسب و کارتان است و غافل شدن از آن باعث ورود ضررهای بسیاری خواهد شد. از این رو ابزارهای متعددی برای دیدن تعداد بازدیدکنندگان وب سایت و تعداد خریدهای صورت گرفته، در فضای وب وجود دارد. ابزارهایی مانند: گوگل آنالیتیکس، فیسبوک ادز، توییتر ادز، گوگل ادورز و… که در این مقاله به نرخ تبدیل و نحوه محاسبه آن در گوگل آنالیتیکسمیپردازیم.
راههای بهبود نرخ تبدیل
در زیر به برخی از راهکارهای بهبود نرخ تبدیل یا CRO می پردازیم:
۱- ساخت صفحه فرود اختصاصی
اگر برای افزایش ترافیک و فروش سایت از کمپینهای تبلیغاتی استفاده میکنید بهتر است ورود کاربران به صفحه ای انجام شود که برای این کار طراحی شده است. استفاده از لندینگ پیج اختصاصی با توجه به ساختار کمپین می تواند تا حدی زیادی باعث رشد نرخ تبدیل شود.
اگر در تبلیغات هنوز از صفحه اصلی سایت خود برای تمامی محصولات استفاده میکنید اولین چیزی که باید تغییر کند استفاده از صفحه فرود مرتبط و اختصاصی است.
برای طراحی بهتر لندینگ پیج بهتر است مقاله لندینگ پیج چیست را بخوانید.
۲- تغییر فاکتورهای مهم cro
فاکتورهای زیادی وجود دارد که می توان با تغییر آن نتایج را بررسی کرد اما مهمترین فاکتورها CRO چیست؟
عنوانهای تبلیغاتی: یکی از بخشهای مهم که باید بطور مداوم بررسی شود، عناوین هستند. آزمایش عنوانهای مختلف یکی از اصولی است که همواره باید به آن توجه داشته باشید.
پیشنهادات: تخفیف ها یا پیشنهاداتی که به کاربران ارائه می شود می تواند میزان اثربخشی متفاوتی داشته باشد. با بررسی پیشنهادات مختلف می توانید رفتار کاربران را در بازه های مختلف آزمایش کنید.
دکمه های فراخونی یا CTA: استفاده از Call-to-action های جذاب و مناسب می تواند کاربران را به فعالیتی که مورد نظر ماست سوق دهد. اگر یک CTA به اندازه کافی نمیتواند باعث تحریک کاربر شود حتما آن را تغییر دهید.
۳- A/B تست
آزمایش A/B سادهترین روش CRO است. با تغییر در چند المان ساده می توانید نتایج فعلی را با نتایج قبلی مقایسه کنید. تنها کاری که باید انجام دهید دو نوع مختلف از یک صفحه را تنظیم کرده و کاربران را به طور مساوی بین آنها تقسیم کنید.
متریکهای متعددی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها میزان بهینه بودن صفحات را ارزیابی کنید.
Bounce rate، Exit Rate، Page load time، Total Duration از متریکهایی هستند که برای ارزیابی صفحات مورد استفاده قرار می گیرند.
در مورد Bounce rate می توانید در مقاله نرخ پرش چیست بخوانید.
نتیجه گیری
نرخ تبدیل یکی از معیارهای مهم در بازاریابی است. با استفاده از نرخ تبدیل میتوانید میزان موفقیت خود را در کمپینهای مختلف تبلیغاتی ارزیابی کرده و با استفاده از آن درصد بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید. همواره به این نکته توجه داشته باشید که فعالسازی تبلیغ و جذب کاربر تمام راه نیست. انجام آزمایش های مختلف در زمان اجرای کمپینهای تبلیغاتی می تواند باعث بهبود نرخ تبدیل سایت شود.
منبع: یکتانت
گاهی اقدام مورد نظر میتواند شامل خرید یا ثبت نام در سایت باشد و بعضی مواقع میتواند به پرکردن یک فرم یا موارد دیگر مانند فرم ثبت نام آموزش آنلاین بارازیابی دیجیتال، منجر شود. اما در نهایت هر چه نسبت اقدامات انجام شده که مطلوب شماست به تعداد ورودیهای سایت بیشتر باشد، نرخ تبدیل بیشتری دارید.
نرخ تبدیل را چگونه محاسبه کنیم؟
در پاراگراف قبل توضیح مختصری درمورد به دست آوردن نرخ تبدیل ارائه کردیم، اما به صورت دقیق تر این مفهوم به این شکل محاسبه میشود:
در محاسبه نرخ تبدیل به حجم و کیفیت اطلاعات توجه کنید
نکته مهمی که در زمان محاسبه نرخ تبدیل لازم است به آن توجه کنید، کیفیت و دامنه گستردگی دیتایی است که در اختیار دارید. به عنوان مثال، ممکن است آمار و ارقامی که به دست آوردهاید، حاکی از نرخ تبدیل ۱۰۰ درصدی سایتتان باشد. در حالی که اگر سایت شما فقط یک بازدیدکننده هم داشته باشد و همان فرد تبدیل شده باشد، باز هم همین آمار به دست میآید.
به بیانی دیگر، اگر جامعه آماری شما کوچک باشد، نتیجهای که از این محاسبات به دست میآورید چندان قابل اعتماد نیستند. مثلا تصور کنید که اگر ۵ درصد از ۲۰ کاربر در سایت شما تبدیل شوند و یکی از آنان هم اکشن مدنظرتان را به صورت اتفاقی انجام داده باشد، آیا میتوان گفت که عملکرد شما مطلوب است؟ بدون شک خیر؛ چراکه این آمار تصادفی به دست آمده است. از سویی دیگر، اگر ۵ درصد از ۱۰۰۰۰ نفر تبدیل شوند و ۵ نفر از آنها اتفاقی تبدیل شده باشند، نرخ تبدیل شما از ۵ درصد به ۴,۹۵ نزول مییابد، اما این آمار را میتوان نسبتا قابل اعتماد دانست.
از آنجایی که هریک از منابع ترافیک اندکی خطا به صورت طبیعی دارند، تنها راه دستیابی به یک آمار قابل اعتماد، در نظر گرفتن بازه زمانی نسبتا بلند مدت میباشد. البته که نمیتوان برای تمامی کسب و کارهای بزرگ و کوچک یک نسخه پیچید و یک بازه زمانی را برای همه آنها در نظر گرفت، اما بنا بر شرایط و فاکتورهای خاص هر بیزنسی، لازم است که بازه زمانی مشخص شود. بازاریابهای زیادی از مدت زمان یک ماهه استفاده میکنند، اما اگر سایت بزرگی مانند دیجی کالا دارید، به احتمال زیاد اطلاعات یک روز برای دریافت آمار دقیق، کافی خواهد بود.
با چه ابزاری میتوان نرخ تبدیل را به دست آورد؟
اطلاع از میزان بازدیدهای سایت، امری ضروری برای ارزیابی و مطلع شدن از جریان کسب و کارتان است و غافل شدن از آن باعث ورود ضررهای بسیاری خواهد شد. از این رو ابزارهای متعددی برای دیدن تعداد بازدیدکنندگان وب سایت و تعداد خریدهای صورت گرفته، در فضای وب وجود دارد. ابزارهایی مانند: گوگل آنالیتیکس، فیسبوک ادز، توییتر ادز، گوگل ادورز و… که در این مقاله به نرخ تبدیل و نحوه محاسبه آن در گوگل آنالیتیکسمیپردازیم.
راههای بهبود نرخ تبدیل
در زیر به برخی از راهکارهای بهبود نرخ تبدیل یا CRO می پردازیم:
۱- ساخت صفحه فرود اختصاصی
اگر برای افزایش ترافیک و فروش سایت از کمپینهای تبلیغاتی استفاده میکنید بهتر است ورود کاربران به صفحه ای انجام شود که برای این کار طراحی شده است. استفاده از لندینگ پیج اختصاصی با توجه به ساختار کمپین می تواند تا حدی زیادی باعث رشد نرخ تبدیل شود.
اگر در تبلیغات هنوز از صفحه اصلی سایت خود برای تمامی محصولات استفاده میکنید اولین چیزی که باید تغییر کند استفاده از صفحه فرود مرتبط و اختصاصی است.
برای طراحی بهتر لندینگ پیج بهتر است مقاله لندینگ پیج چیست را بخوانید.
۲- تغییر فاکتورهای مهم cro
فاکتورهای زیادی وجود دارد که می توان با تغییر آن نتایج را بررسی کرد اما مهمترین فاکتورها CRO چیست؟
عنوانهای تبلیغاتی: یکی از بخشهای مهم که باید بطور مداوم بررسی شود، عناوین هستند. آزمایش عنوانهای مختلف یکی از اصولی است که همواره باید به آن توجه داشته باشید.
پیشنهادات: تخفیف ها یا پیشنهاداتی که به کاربران ارائه می شود می تواند میزان اثربخشی متفاوتی داشته باشد. با بررسی پیشنهادات مختلف می توانید رفتار کاربران را در بازه های مختلف آزمایش کنید.
دکمه های فراخونی یا CTA: استفاده از Call-to-action های جذاب و مناسب می تواند کاربران را به فعالیتی که مورد نظر ماست سوق دهد. اگر یک CTA به اندازه کافی نمیتواند باعث تحریک کاربر شود حتما آن را تغییر دهید.
۳- A/B تست
آزمایش A/B سادهترین روش CRO است. با تغییر در چند المان ساده می توانید نتایج فعلی را با نتایج قبلی مقایسه کنید. تنها کاری که باید انجام دهید دو نوع مختلف از یک صفحه را تنظیم کرده و کاربران را به طور مساوی بین آنها تقسیم کنید.
متریکهای متعددی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها میزان بهینه بودن صفحات را ارزیابی کنید.
Bounce rate، Exit Rate، Page load time، Total Duration از متریکهایی هستند که برای ارزیابی صفحات مورد استفاده قرار می گیرند.
در مورد Bounce rate می توانید در مقاله نرخ پرش چیست بخوانید.
نتیجه گیری
نرخ تبدیل یکی از معیارهای مهم در بازاریابی است. با استفاده از نرخ تبدیل میتوانید میزان موفقیت خود را در کمپینهای مختلف تبلیغاتی ارزیابی کرده و با استفاده از آن درصد بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید. همواره به این نکته توجه داشته باشید که فعالسازی تبلیغ و جذب کاربر تمام راه نیست. انجام آزمایش های مختلف در زمان اجرای کمپینهای تبلیغاتی می تواند باعث بهبود نرخ تبدیل سایت شود.
منبع: یکتانت